InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Auto moto

Oproti minulému roku se prodává jen desetina ojetých aut

25.05.2020
Z údajů o trhu, které v rámci celé Evropy sleduje český automotive startup Carvago, vyplývá, že letos v dubnu poklesl prodej ojetých vozů meziročně o 86 %. Koronavirová pandemie způsobila rovněž snížení cen ojetin zhruba o 5 %. Během následujících měsíců ale Carvago očekává výrazné oživení aktuálně stagnujícího trhu.
Foto: fyi.cz
Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá 2 %, v březnu se propadl o téměř 40 % a v dubnu pak o 86 % oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek, relativně nejméně ale české stálice Škoda Fabia (-71 %) a Octavia (- 4 %). O více než 90 % klesly prodeje vozů Ford Galaxy, Dacia Sandero, Citroën C3, Seat Ibiza nebo Renault Captur.

"S takovou situací se trh ojetin ještě nesetkal. Jde o pravděpodobně nejzásadnější moment našeho podnikání, založeného na analýze tržních dat a čistě on-line transakcích s ojetými vozy. Očekáváme zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby, a samozřejmě i přístupu prodejců a dealerů ojetých automobilů, kteří budou muset začít pracovat s daty a celkově digitalizovat svoje podnikání," říká Jan Kranát, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Carvago.

Až do letošního jara meziročně rostla průměrná cena ojetých vozů, nyní ale došlo k propadu o zhruba 5 % a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 000 korun. Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pokračovat i v několika následujících měsících. Carvago odhaduje, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku.

"Celá situace není nijak překvapivá vzhledem k tomu, že byly zavřeny všechny kamenné pobočky, ve kterých by si zákazníci mohli koupit vůz. Realizovány tak byly hlavně již rozjednané zakázky. Pokud by byl trh připraven na online prodej, nemusela se opatření projevit tak drasticky," dodává Jan Kranát.

Vozy, kterých se propad cen dotkl nejvíce, mají nastavenou výkupní cenu a marži s ohledem na to, že se budou prodávat delší dobu. Zároveň nelze předpokládat, že by již zlevněné vozy dále šly s cenou dolů. Nízká likvidita se v dlouhodobém pohledu projeví především nižší výkupní cenou v případě opětovného prodeje.
Autor: Jan Řezáč

Další články z rubriky Auto moto

Škoda Superb nyní dostupná s dalšími pohonnými jednotkami včetně nového plug-in hybridu

Mladá Boleslav - Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s plug-in hybridním ústrojím. Zákazníci nyní mají ...

Pokrok pro lidstvo: Robotaxi Hyundai IONIQ 5 uspělo v simulované zkoušce pro získání řidičského oprávnění

Značka Hyundai spustila kampaň s videem, v němž plně elektrické robotaxi IONIQ 5 s funkcí autonomní jízdy úspěšně absolvovalo test podobný jízdním zko ...

Kopřivnická Tatra získala dotaci na vývoj nákladního bateriového elektromobilu

Automobilka Tatra Trucks se v posledních letech vedle produkce standardních nákladních vozidel intenzivně věnuje i vývoji automobilů s alternativními ...

Volkswagen rozšiřuje své jarní akční nabídky o mimořádně atraktivní edici Limited

Volkswagen zařazuje do své jarní akční nabídky speciální edici Limited, která je za mimořádně výhodných podmínek dostupná pro všechny modely Volkswage ...

FIAT uvádí novou 500 Collezione 1957, která je sběratelskou edicí

V roce 1957 představil FIAT světu svůj malý velký vůz: Fiat 500, který se stal symbolem masové motorizace a skutečným světovým ambasadorem produktů "M ...

Doporučujeme



Čtvrtek 18.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »