InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Jaké jsou nejčastější marketingové triky e-shopů zjistil dTest

11.05.2020
Někdo by řekl, že v pohodlí a klidu domova budeme dělat rozvážnější spotřebitelská rozhodnutí. Opak bývá ale pravdou. Aniž bychom si to většinu času uvědomovali, při nákupu zpoza monitoru jsme naváděni marketingovými strategiemi minimálně stejně, ne-li ještě více zákeřnými než v obchodních centrech. Jak je odhalit a nenechat se jimi ošálit?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Význam odvětví takzvaného online marketingu v internetovém prodeji raketově roste a vypadá to, že jen tak nezpomalí. Díky poznatkům z oborů, jako jsou psychologie či behaviorální ekonomie, vznikají komplexní nástroje ušité lidskému mozku na míru. Kromě zamotané hlavy mohou způsobit i pořádný vítr v peněžence.

Jedním z nejsnadnějších způsobů, jak přimět zákazníka opustit jeho běžné racionální uvažování a začít jednat zkratkovitě, je vyvolat v něm dojem naléhavosti a nutnosti rychlého rozhodnutí a jednání. "V momentě, kdy nad nákupem váháte a rozjímáte, vás máloco přinutí k rozhodnutí zboží pořídit tak prudce jako zpráva o časově omezené výhodné nabídce či pohrůžka posledního zbývajícího kusu na skladě," uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: "V kombinaci s údajem, kolik zákazníků produkt již nakoupilo v posledních několika dnech či dokonce hodinách, který některé e-shopy také udávají, je recept na zbrklý nákup na světě." Podobně funguje i dojem exkluzivity zboží - limitované edice oblíbených výrobků motivují zákazníky nakupovat rychleji a ve větším množství.

Marketéři s oblibou využívají takzvaného odporu ke ztrátě. Vzato z opačné strany je to lákavost úspor. Zde přichází na řadu nejrůznější formy manipulování až kouzlení s cenami. Rychlou rešerší však zjistíte, že vysoké slevy jsou mnohdy falešné, respektive zkreslené umělým navýšením původní ceny. Ke zvýšení tržeb často prodejci nabízí také balíčky výhod či "dárky" při útratě nad určitou částku - obvykle je to třeba doprava zdarma či garance vrácení peněz.

Dávejte si však pozor. Při nákupu v internetových obchodech totiž máte právo zboží vrátit bez udání důvodu do 14 dnů od jeho převzetí ze zákona vždy (až na pár výjimek). Podnikatelé navíc mají zakázáno se takto chvástat něčím, co je jejich zákonnou povinností. "Garance nad rámec zákona jsou postavené na principu lidského odporu k riskování - snadněji se vám utrácí za zboží, za které se někdo zaručí. Uvědomte si, v kolika případech však zboží, se kterým nejste spokojení či které ztratí své funkce, skutečně vracíte a kolikrát nad tím po čase mávnete rukou," vysvětluje Eduarda Hekšová.

Při výběru z více produktů či balíčků služeb bývá využíván zase princip kotvení - je prokázáno, že zákazníci mají tendenci volit "střední cestu", nabídky e-shopů tedy bývají přesně ušité na míru tak, aby tím středně drahým produktem byl ten, který je zrovna potřeba prodat.

Pro co mají lidé větší slabost než pro komplimenty a dary? Jedna z protřelých marketingových pouček zní - rozdávejte, co můžete. Boom sociálních sítí a především jejich fascinování značkami prodejcům otevřel dveře k úplně nové cestě vedoucí k zákazníkově "srdci" - pomocí role věrného a pozorného přítele.

Společnost vám odpoví na jakýkoliv dotaz ve dne i v noci, každý týden vám posílá nabídku ušitou na míru vašemu gustu s milým oslovením, a pokud jste byli štědří při poskytování osobních údajů při registraci, popřeje vám třeba i k narozeninám a možná přihodí motivační slevu na nákup. Jestli jste si nedávno nějaké zboží prohlíželi, ale ještě nic neobjednali, ochotně vám to připomene, případně vám nabídne zrovna na ten produkt časově omezenou slevu. Navíc publikuje zajímavý a poučný obsah o tématech, která vás zajímají. A když budete její příspěvky ochotně sdílet a komentovat, třeba budete mít i šanci něco vyhrát.

Na tom nemusí být nic špatného, jen nenechte se touto strategií unést a vždy zvažte, zda vám například šance na výhru stojí za to, abyste se stali neplaceným propagátorem prodejce či značky. Obzvláště u starších či osamělých lidí může tato "přátelská" komunikace vést k průšvihu. "Nezapomínejte, že hlavním cílem obchodu je vždy maximální zisk a milá poloha může být do určité míry stejně falešná jako kladné uživatelské recenze," uzavírá Eduarda Hekšová.
Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Díky kvalitnímu dalekohledu budou vaše zážitky intenzivnější

Vyrážíte třeba do přírody? Chcete pořídit první dalekohled svému dítěti? Nebo chcete své dítě podpořit v zájmu o astronomii? Ať už hledáte dalekohled za jakýmkoliv účelem, dalekohled do kapsy nebo větší dalekohled určený k pozorování vzdálenějších ...

I vruty do dřeva musí splňovat příslušené parametry

Česká obchodní inspekce kontrolovala spojovací prvky - vruty, hřebíky a kolíky, které jsou často používány při stavebních pracích. U těchto výrobků ČO ...

Objevte kouzlo datových schránek a předejděte potížím s nedoručenou poštou

Nedoručený dopis jako banalita, která vás může dostat do problému. V České republice platí systém náhradního doručení, díky kterému se zpráva považuje ...

5 důvodů, proč zvolit bydlení za Prahou

Ceny bytů v metropoli se rok od roku zvyšují a pravděpodobnost, že výhledově klesnou, je spíše mizivá, také vzhledem k jejich množství, které je nedos ...

Slunečné počasí láká cyklisty i zloděje kol

Silnice i lesní cesty zaplnilo během stávajících teplých dnů množství cyklistů. Kolo je nejen v momentální situaci jedním z nejdostupnějších způsobů o ...

Doporučujeme



Čtvrtek 4.6.2020
Počasí v ČR
Počasí v regionech »






Copyright © 1/2009-2020 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS
Tento web používá cookies, jeho dalším používáním s touto skutečností souhlasíte. Další informace najdete zde.