InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Česká pošta prochází největším procesem transformace za poslední desetiletí

20.02.2020
Státní podnik Česká pošta od loňského roku prochází tříletým procesem transformace. Mezi její klíčové cíle patří zefektivnění fungování podniku, zajištění lepších služeb pro zákazníky, zlepšení podmínek pro zaměstnance podniku a vyhledání nových výhod pro stát a samosprávu. Česká pošta je státním podnikem fungujícím na otevřeném trhu. Ve svém fungování proto musí skloubit diametrálně odlišné povinnosti. Pro větší transparentnost mezi jednotlivými činnostmi a stanovení hranice mezi komerčními a státními službami se pošta rozhodla rozčlenit podnik na tři samostatné úseky: Státní poštovní služby, Logistické služby a Finanční služby a prodej.
Ilustrační snímek | Foto: ČP
"Transformace České pošty byla započata stabilizací podniku a nastavením strategie v roce 2019. V letošním roce pokračovala vytvořením tří samostatných obchodních jednotek, jejichž management ponese zodpovědnost za výsledky hospodaření. Bylo zavedeno oddělené účetnictví a výkaznictví založené na transferových cenách," popsal změny Roman Knap, generální ředitel České pošty.

Pobočky nové generace - otevřený prostor, větší komfort obsluhy a digitální kiosky
Divizi Státní poštovní služby vede Miroslav Štěpán. Do její gesce spadá pobočková síť České pošty. "Pošta provozuje síť 3200 obslužných míst poskytujících poštovní službu. Část poboček převádíme na třetí subjekty v rámci projektu Pošta Partner, přičemž cílovým stavem by mělo být 1500 frenšíz, provozovaných obcemi, fyzickými či právnickými osobami," vysvětlil ředitel divize Miroslav Štěpán.

V souvislosti s pobočkami České pošty také dojde k jejich transformaci. "Je dokončena tzv. pasportizace poboček. Ve všech plánech ale přemýšlíme nad tím, jak vyjít našim klientům vstříc - přemýšlíme například nad přesunem zhruba 400 poboček na nová, vhodnější místa například do obchodních a byznys center," doplnil Miroslav Štěpán a dodal: "Velmi se nám osvědčily také tzv. Balíkovny. Máme v plánu je rozšířit tak, aby výdej balíků byl expresní službou nejen na poštách, ale i mimo pobočky ve smluvních provozovnách. Jejich umístění bude tam, kde je velká koncentrace zákazníků České pošty. V současnosti hledáme vhodného partnera, se kterým by na provozu externích výdejních míst spolupracovala."

Úspěšnost doručení Balíku Do Ruky vzroste nad 90 %
Divizi Logistické služby řídí Petr Cinkl. "Přeprava a doručování balíkových zásilek je dynamicky se rozvíjející oblast v rámci celého světa a Česká pošta se musí prostřednictvím divize logistické služby neustále přizpůsobovat soudobým trendům. Proto je nezbytný například přepočet balíkové logistické sítě, čímž dosáhneme zvýšení kapacity s rostoucím trhem. Plánujeme posílení doručovací sítě ve spolupráci se start-upovými partnery či proklientsky zavedeme digitální komunikaci při doručování balíků. Plně digitalizováni při komunikaci s klientem budeme v roce 2021," popisuje změny ředitel divize Petr Cinkl.

Činnost divize Logistické služby se v souvislosti s transformací ale musí zaměřit také na své zázemí a na své zaměstnance. V plánu je proto vytvoření také tzv. depa nové generace, které by mělo nahradit zastaralé a nemoderní huby ve své síti. Plánované změny by tak v konečném důsledku měly výrazně zjednodušit práci balíkových doručovatelů.

Finanční služby České pošty - nové produkty pro podnikatele, novinky v platebním styku i hotovostních službách
Divizi Finanční služby a prodej vede Martin Paruch. V rámci ČP odpovídá za řízení a koordinaci personální, procesní, obchodní a ekonomické činnost v oblasti finančních služeb a prodeje, procesy a jejich realizaci v oblasti finančních služeb a prodeje či realizaci a propagaci výroby a dodávky poštovních známek, jiných cenin a filatelistického zboží. "V rámci transformace se zaměřujeme například na nové produkty pro podnikatele, rozšíření nabídky hotovostních služeb, rozšíření počtu specializovaných poradenských přepážek, ale i na agregaci služeb navazujících na finanční služby - plánujeme otevření sítě pro další typy služeb," popisuje ředitel divize Martin Paruch

Také tato divize si klade za cíl zlepšení podmínek pro samotné zaměstnance. "Investujeme například do zlepšení pracovních podmínek a to ať už na pobočkách nebo i v terénu. Připravujeme nové programy pro kariérní růst a v neposlední řadě narovnáváme nevyhovující platové podmínky zaměstnanců. V současné době se nám podařilo dohodnout s odbory a od 1. dubna dojde u našich zaměstnanců k dalšímu zvýšení mezd," dodal Martin Paruch.
Zdroj: Česká pošta

Další články z rubriky Ekonomika

Příprava na sdílení elektřiny pokračuje. Vyhláška o měření elektřiny jde na Legislativní radu vlády

V druhé polovině letošního roku se spustí sdílení elektřiny v rámci komunitní energetiky. Detaily celkového řešení stanovuje vyhláška o měření elektřiny, která prošla mezirezortním připomínkovým řízením. Ministerstvo průmyslu a obchodu vypořádalo ...

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 %, říká analýza

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun ...

Česká vláda schválila regulaci trhu s kryptoaktivy včetně dohledu ČNB

Vláda včera schválila návrh zákona o digitálních financích, který předložilo Ministerstvo financí. Cílem zákona je implementace předpisů Evropské unie ...

Díky jednotným podmínkám budou stavební výrobky na českém trhu bezpečnější a kvalitnější

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda návrh novely o stavebních výrobcích. Jejím cílem je zajistit, aby všechny stavební výrobky pr ...

CzechTourism: Památky v Česku patří mezi hlavní tahouny v rámci cestovního ruchu

V uplynulém roce navštívilo některou z kulturních památek v Česku 43 % cizinců a 36 % domácích cestovatelů. Nejčastěji navštěvovanými jsou hrady a zám ...

Doporučujeme



Pátek 19.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »