InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Zvyšování rychlosti na železnici se projevuje kratšími jízdními dobami vlaků

05.02.2020
Vlaky na české železnici zrychlují. Umožňuje to dokončování investičních akcí Správy železnic, jejichž výsledkem je mimo jiné také zvyšování traťové rychlosti. Ke zkracování jízdních dob přitom dochází nejen na zmodernizovaných hlavních tazích, ale i na zrekonstruovaných regionálních dráhách.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
"Přestože se jedná zpravidla o zkrácení v řádech minut, je třeba si uvědomit, že k němu dochází na poměrně krátkých traťových úsecích. I tak už ale v řadě případů můžeme konkurovat silniční dopravě, a to včetně automobilů. Na koridorech navíc postupně modernizujeme ucelenější úseky, což už přináší velmi výraznou časovou úsporu. Nejzřetelněji je to poznat při cestování vlakem mezi Prahou a Ostravou, ale i na dalších trasách," říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Své ovoce přinášejí zejména investice do koridorových tratí. Největší dokončenou akcí z poslední doby byla přeložka tratě Ejpovice - Plzeň s novým, více než čtyřkilometrovým tunelem. Zvýšení maximální rychlosti na 160 km/h zde umožnilo zkrátit jízdní dobu rychlíků z Rokycan do Plzně z původních 19 minut v roce 2018 na pouhých 11 minut.

V úseku Bohumín - Karviná se jízdní doba rychlíků snížila z loňských 15 na současných 10 minut, o další 2 minuty je kratší i v navazujícím úseku do Českého Těšína. Také na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic umožnilo dokončení některých akcí zkrácení doby jízdy, například rychlík z Veselí nad Lužnicí dojede do Českých Budějovic už za 27 namísto loňských 31 minut.

Ke zvyšování rychlosti dochází také na významných nekoridorových tratích. Úsek ze Světlé nad Sázavou do Havlíčkova Brodu ujede letos rychlík za 14 minut, přičemž ještě předloni k tomu potřeboval o 6 minut více. Z dalších rychlíkových tratí lze zmínit pardubicko-libereckou, na níž se postupně zvyšuje traťová rychlosti v řadě úseků, což se po dokončení všech staveb promítne do změny dopravního modelu s významným zkrácením cestovní doby.

Správa železnic ovšem nezapomíná ani na regionální dráhy. Modernizace tratě Louny - Lovosice výrazně zkrátila dobu cestování, a to z 69 na 52 minut. Kratší jízdní dobu ocení také cestující v úsecích Kladno-Dubí - Brandýsek, Žďár nad Sázavou - Tišnov nebo Studénka - Bílovec.

V letošním roce dojde ke zkrácení jízdních dob například díky zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h v úseku z Valašského Meziříčí do Hustopečí nad Bečvou (9,6 km), rekonstrukci stanice Řetenice (8 km) nebo modernizaci a elektrizaci tratě Šakvice - Hustopeče u Brna (6,7 km).
Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Ekonomická migrace se orientuje na levnou pracovní sílu

Levná zahraniční pracovní síla je pro český stát a zaměstnavatele věcí národního zájmu a státní priority. Jasně to ukázala pandemie covid-19, která prohloubila rozdíly na pracovním trhu. Vládní opatření byla koncipována tak, aby přístup k zahraniční ...

V loňském roce zjistila Česká obchodní inspekce celkem 8 případů diskriminace

Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 136 kont ...

Potravinářská inspekce v roce 2023 uskutečnila téměř 49 tisíc kontrol a uložila pokuty za více než 128 milionů korun

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uskutečnila v roce 2023 celkem 48 821 vstupů do provozoven potravinářských podniků, provozoven spole ...

Vláda schválila další krok na podporu výstavby obnovitelných zdrojů energie

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezen ...

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro volby do Evropského parlamentu

Český statistický úřad včera zveřejnil seznam kandidátů pro volby do Evropského parlamentu. Volby se na území České republiky uskuteční ve dnech 7. a ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »