InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Češi stále rádi nakupují v obchodních centrech, i přes rostoucí oblibu e-shopů

11.07.2019
Podle nejnovější studie CBRE Shopping Center Index, kterou už sedmým rokem sestavuje společnost CBRE, světový lídr v oblasti maloobchodních služeb, se nákupním centrům v České republice opět dařilo. Obraty v českých regionálních nákupních centrech rostly, a to již pátým rokem za sebou. V porovnání roku 2017 s minulým rokem vzrostly obraty o 4,2 %. Nájemné rostlo jen minimálně. Míra neobsazenosti prostor je stabilní. ""Rent-to-sales ratio" dosáhlo historického minima a nákupní košík historického maxima. To opět dokazuje, že se českému retailu daří.
Ilustrační snímekFoto:
Největší nárůst obratů je v sektoru gastronomie (9,5 %) a služeb (7,9 %), elektro kleslo o 5,1 %
Od roku 2014 zaznamenáváme rostoucí trend obratů, který za posledních pět let zaznamenal rekordní hodnoty a celkově tak tržby rostly o 35 % za toto období. V minulém roce došlo ke zpomalení růstu na 4,2 %. To je ale z pohledu historie českého trhu stále velmi dobrý výsledek. Růst obratů se navíc liší podle segmentu a velikosti prodejny - v minulém roce byl nejvýraznější u gastronomie (9,5 %), služeb (7,9 %), specializovaného maloobchodu (7,9 %).

"Segment módy se také významně podílel na celkovém obratu, i když rostl jen o 3,8 %. Se svým podílem 38 % na celkových plochách galerií, je největším sektorem, a proto jej nejvíce ovlivňuje. Naopak sektoru elektro se v loňském roce nedařilo a zaznamenal pokles obratu o 5,1 %. Bylo to způsobeno nastavováním nových interních postupů klíčových značek. Výkonnost kotevních nájemců v sektorech módy, sportu a hraček stále posiluje. Jejich obraty rostou již třetím rokem po sobě," říká Milan Mašša, Head of Retail Advisory & Transaction Services společnosti CBRE.

"Gastronomie je nejdynamičtějším sektorem, který zaznamenal největší nárůst od roku 2015. Průměrný obrat v sektoru gastronomie v roce 2018 meziročně vzrostl o 9,5 % a v posledních třech letech dokonce vzrostl přes 40 %. Sektor služeb zaznamenal výjimečné výsledky díky kadeřnickým a kosmetickým salónům a cestovním kancelářím, které vykazují nejvyšší meziroční nárůst v rámci jednotlivých služeb a to o 20,2 %," doplňuje Klára Bejblová, CEE Retail Research & Consultancy společnosti CBRE.

Hypermarkety, supermarkety a volnočasové aktivity dynamicky rostou
"I když segment hypermarketů, supermarketů a volnočasových aktivit není součástí indexu, který sleduje trendy nákupních galeriích, i tady jsme zaznamenali růst v obratech. U hypermarketů a supermarketů za poslední tři roky a růst nájmů za poslední dva roky. Loňský rok byl rekordní. Obraty vzrostly meziročně v průměru o 7,6 % a nájmy o 1,7 %. Další významný segment, od kterého se očekávají silné výsledky je segment zábavy a volnočasových aktivit. Tomuto segmentu již dlouhodobě dominují kina. Ta vykazovala v posledních třech letech neuvěřitelný růst tržeb, a to o více jak 40 %, z toho v roce 2018 (19 %), což je v souladu s trendem tržeb reportovanými Unií filmových distributorů," doplňuje Katarína Brydone, Head of Retail společnosti CBRE.

Nájemné, i přes čtyři roky silného růstu obratu, výrazně neroste
Dalo by se očekávat, že čtyři roky silného růstu obratu se zobrazí v růstu průměrného nájemného. Zdaleka tomu ale tak není. V roce 2017 sice průměrný nájem poprvé vzrostl, a to téměř o 5 %, ale loňský rok tento nárůst nezopakoval. Průměrné nájemné vzrostlo jen o 1 %.

"Když se však podíváme na jednotlivé sektory, je vidět zajímavý konzistentní trend růstu výše nájemného u čtyř sektorů za poslední tři roky. V roce 2018 úplně největší nárůst zaznamenal sektor vybavení domácnosti a nábytek, a to až téměř o 12 %, dále segment gastronomie (7, 1 %) a dále napříč všemi dílčími sektory v daném segmentu, delikatesy (3,6 %) a služby (2,3 %). Co se velikosti prodejny týká, tak nájemné rostlo ve všech velikostech do 1 000 m2. Navzdory kontinuálnímu růstu obratů v posledních třech letech u kotevních nájemců, nad 1 000 m2, nájemné v této velikostní kategorii klesalo, a to až o 6,2 % meziročně," říká Milan Mašša, Head of Advisory & Transaction Services - Retail společnosti CBRE.

"I když návštěvnost center rostla minimálně, v průměru 2,5 % v 2018, nákupní košík roste konzistentně každým rokem za celou dobu existence indexu. Za posledních sedm let vzrostl o neuvěřitelnou třetinu a je to hlavně díky silným obratům zaznamenaných v posledních pěti letech. Tento trend je významný v kontextu dlouhodobého růstu nakupování online. Je vidět, že i přes silný růst online, kde má Česká republika druhý největší podíl online v Evropě, stále Češi rádi nakupují v nákupních centrech a nedochází k oslabení nákupních center jako platformy prodeje zboží a služeb. Právě naopak obě platformy vykazují růst," konstatuje Tomáš Míček, Head of Property Management - Retail společnosti CBRE.
Autor: CBRE

Další články z rubriky Ekonomika

Nárok na předčasnou penzi by mělo mít více lidí v nejnáročnějších profesích, návrh projedná vláda

Po vypořádání meziresortního připomínkového řízení odesílá MPSV důchodovou reformu na vládu. Ta by celý materiál měla projednat do konce března. Do návrhu byla doplněna dvě klíčová opatření. Především došlo k rozšíření okruhu lidí, kteří budou ...

Od 1. dubna začnou platit nová pravidla pojištění odpovědnosti z provozu vozidla

Od 1. dubna 2024 vejde v účinnost zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla včetně doprovodného zákona. Nová právní úprava reaguje na příslušno ...

Státní dluh se loni zvýšil o 216,1 miliardy korun na 3,1 bilionu korun

Ministerstvo financí ve čtvrtek zveřejnilo Zprávu o řízení státního dluhu České republiky v roce 2023, která obsahuje detaily o dynamice a struktuře s ...

O akci na podporu exportu Meeting Point CzechTrade byl rekordní zájem, přišli zástupci více než 420 firem

Na největší proexportní akci pro střední a malé firmy Meeting Point CzechTrade přišlo své exportní záměry konzultovat 427 českých firem. K dispozici j ...

Hospodářská komora: České firmy zamířily do Lucemburska, zaměří se na vesmírné technologie a kybernetickou bezpečnost

Prezidenta České republiky Petra Pavla doprovází na státní návštěvě Lucemburska ve dnech 28. února až 1. března podnikatelská delegace Hospodářské kom ...

Doporučujeme



Pondělí 4.3.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »