InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Byznys

Firemní newsletter nestačí. Jak nastavit interní komunikaci, aby splňovala požadavky zaměstnanců?

15.05.2019
PŘEROV - Interní komunikace je pro úspěch firmy klíčová. Pomáhá udržet zaměstnance angažované, podporuje pozitivní firemní kulturu a hraje hlavní roli ve zvládnutí krizového managementu. V dnešní době všudypřítomné online komunikace mnoho firem nabývá dojmu, že pilířem strategie interní komunikace jsou právě digitální kanály jako sociální sítě nebo intranet. Odborníci však upozorňují, že sami pracovníci, a to i z řad mladé generace, čím dál více preferují komunikaci osobní.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Kvalitní a funkční interní komunikace je pro úspěšné fungování firmy klíčová a v současnosti její důležitost ještě více narůstá. "Dobrá strategie interní komunikace udrží zaměstnance angažované, neboť jim pomáhá pochopit smysl jejich práce a seznamuje je s cíli, které si firma stanovila. Podporuje rovněž pozitivní firemní kulturu, protože mimo jiné zvyšuje transparentnost a omezuje či zabraňuje šíření různých fám a dohadů. Velmi důležitá je interní komunikace též v dobách velkých změn ve firmě a hraje jednu z hlavních rolí v krizovém managementu," podotýká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. O tom, že firmy si jsou důležitosti interní komunikace vědomy, svědčí fakt, že na ni alokují čím dál více finančních prostředků. Kupříkladu podle průzkumu firem Newsweaver a Ragan Communication z roku 2016 očekává 87 procent firem v budoucích letech stejné nebo vyšší investice do své interní komunikace. Při plánování rozvoje interní komunikace je ovšem potřeba dávat pozor na jednu podstatnou věc: aby splňovala požadavky zaměstnanců. V tomto ohledu se ale vedení firmy mnohdy dopouští zásadní chyby, když se domnívá, že mladá generace odchovaná na internetu a sociálních sítích logicky v tomto duchu preferuje online formu interní komunikace.

Newsletter i e-mail si přečtou, ale upřednostňují rozmluvu se šéfem
Když před lety započal prudký rozvoj digitální komunikace, a především pak sociálních sítí, řada firem nové kanály nadšeně začlenila do své strategie interní komunikace. Jak trend online komunikačních kanálů sílil, začaly se objevovat předpovědi o tom, jak bude klesat důležitost offline komunikace, tedy té osobní, z očí do očí. "Mnoho manažerů a vedoucích pracovníků tak nabylo dojmu, že nejlepší a dostačující formou komunikace se zaměstnanci je líbivý a nejlépe interaktivní newsletter zkombinovaný s poutavým firemním časopisem. Jako doplněk pak poslouží e-mail a sociální síť na firemním intranetu. Navíc všechno toto bude mít na starost PR tým podniku nebo pověřená osoba, takže manažerů a ředitelů se to v podstatě netýká. Tento náhled se ovšem ukazuje jako scestný. Ačkoliv jsou totiž především mladé generace na sociálních sítích jako doma, v práci tito zaměstnanci jednoznačně vyžadují právě osobní komunikaci, a to přímo s jejich nadřízenými i dalšími vyššími složkami podniku," popisuje Jiří Jemelka.

Tento fakt prokázala například též rozsáhlá studie australského odborníka Rodneyho Graye, jejíž výsledky podporují i další odborné průzkumy. Podle studie mají komunikační formy typu newsletteru, e-mailu nebo intranetu na spokojenost zaměstnanců jen malý dopad. Pracovníci naopak nejvíce vyžadují osobní komunikaci se seniorním managementem i dalším vysokým vedením firmy a také komunikaci vzhůru - tedy aby měli možnost s managementem firmy komunikovat i oni a byli vyslyšeni. Velmi žádaná je také osobní komunikace ohledně nastávajících změn v podniku a různé konzultace. "Pro vedení firmy tyto požadavky znamenají jediné: aby lídři, manažeři i ředitelé trávili více času mezi zaměstnanci, hovořili s nimi a naučili se jim naslouchat. Online komunikační kanály jsou praktické a prospěšné, přesto by se nemělo stávat, že se jimi zcela nahradí komunikace tváří v tvář," dodává Jiří Jemelka.
Autor: Tomáš Skolek

Další články z rubriky Byznys

Posuňte své podnikání o krok dál v nové kanceláři!

Nejste spokojeni se svými kancelářskými prostory? Tak si pronajměte jiné! Rozhodně je z čeho vybírat! Pracovní prostředí musí být pro zaměstnance inspirativní. A do práce samozřejmě budou muset chodit rádi. Pokud tomu tak nebude a oni budou od ...

Máte vlastní second hand? Víme, jak seženete oblečení levněji

Oblečení z druhé ruky je v západních zemích už po desítky let velmi populární způsob nakupování. U nás se dostává do popředí až v posledních letech. Č ...

Magnetické tabule s popisovatelným povrchem využijete v práci i v soukromí

Popisovací tabule s magnetickým povrchem jsou nepostradatelnou součástí moderních pracovních prostor, zejména kanceláří a zasedacích místností. Prosto ...

Kanceláře k pronájmu získávají na popularitě. Pronajměte si jednu v Brně

I přes rostoucí popularitu flexibilních pracovních modelů zůstává poptávka po kancelářských prostorách poměrně vysoká, protože mít vyhrazené pracovní ...

Jak psát motivační dopis, abyste zaujali personalisty

Hledání nového zaměstnání bývá většinou běh na dlouhou trať. Nelze ho najít okamžitě, i když jsou výjimky, že se to někomu podaří. Zpravidla je však n ...

Doporučujeme



Středa 24.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »