InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Rychlé dobíječky ČEZ pro elektromobily zvedly objem dobíjení o 122 %. Nejvíce se dobíjelo v Praze a Olomouci

03.05.2019
PRAHA - Objem elektřiny odebrané v síti veřejných rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v průběhu prvního čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostl o více než 122 procent, na 335 017 kWh. Nejčastěji řidiči elektromobilů doplňovali baterie vozů ve trojici pražských lokalit a v Olomouci. Skupina ČEZ aktuálně v ČR provozuje více než 140 veřejných dobíjecích stanic, z toho je přes osmdesát rychlodobíjecích. Infrastruktura vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF).
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice dodala za první tři měsíce letošního roku do baterií elektromobilů celkem 384 876 kWh elektřiny, což je ekvivalent 10 691 plných dobití vozu VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh. Za celý loňský rok se přitom statistika vyšplhala na 959 115 kWh.

"Znamená to, že letošním tempem bychom loňských statistik dosáhly už někdy v polovině srpna. Je to samozřejmě způsobeno jednak růstem počtu našich dobíjecích stanic, ale i častějším nabíjením na všech existujících stanicích. Například objem čerpané elektřiny v Top 5 nejvytíženějších stanic se meziročně zvedl o více než padesát procent," říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Růst táhly především rychlodobíjecí stanice schopné díky svému výkonu 50kW doplnit 80 % kapacity baterií většiny elektromobilů za cca 20-30 minut. Zatímco v loňském prvním čtvrtletí e-auta načerpala prostřednictvím rychlého dobíjení 150 715 kWh, ve stejném období letošního roku to bylo 335 017 kWh. Během pouhého roku se tak objem odběrů zvedl o 122 procent.

Poptávka po rychlém dobíjení se projevila i na objemech celkových odběrů na nejvytíženějších lokalitách.

Skupina ČEZ provozuje v rámci nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic přes 140 zařízení Dobíjecí stanice před centrálou ČEZ v Praze určených k doplňování baterií elektromobilů, z toho je více než osmdesátka rychlodobíjecích. Více na www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic. Výstavba je z části financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF, pro oblast Doprava, v jehož výzvách ČEZ loni a předloni uspěl. Evropská komise touto cestou podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.

ČEZ jednotně osazuje nové lokality rychlodobíjecími stanicemi ABB, k jejichž standardní výbavě patří zejména DC konektory s nabíjecími standardy CHAdeMO a CCS umožňující nabíjet s výkonem až 50 kW. Stanice jsou připojeny k platformě fungující na principu cloudu, která umožňuje monitorovat zařízení v reálném čase a provádět vzdálenou diagnostiku.

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou, případně může pomocí příslušné aplikace platit přímo za odebrané množství.

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

V České republice je aktuálně registrováno více než 2500 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni rekordních 725 elektrických aut a letos zatím ke konci března 154 elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

Další články z rubriky Ekonomika

Studie ÚZEI dala za pravdu Agrární komoře. Podpora zemědělců není efektivní a dochází k účelovému dělení podniků, aby dosáhly na vyšší dotace

Zavedení redistributivní platby, která měla podpořit malé zemědělské podniky na úkor velkých, se zvrtlo. Po loňském spuštění této speciální dotace se zvýšil o 24 procent počet žadatelů obhospodařujících výměru 100 až 150 hektarů, což je právě ...

Trendy v převodních cenách: kontroly přeprodávání reklamy a nehmotných aktiv

Finanční správa v roce 2023 provedla 570 kontrolních úkonů v oblasti cen sjednaných mezi spojenými osobami (tzv. transfer pricing). Výsledkem bylo zvý ...

Prezident Hospodářské komory Zajíček: Inflační období máme za sebou a českou ekonomiku letos čeká mírný růst

Po loňském roce, v kterém česká ekonomika procházela recesí, letos nastane obrat. Tuzemské hospodářství se navrátí k růstu, kdy HDP v reálném vyjádřen ...

Agrární komora: Chovy nosnic v klecích jsou na ústupu. Přibude bílých vajec

Opatřit si bílá vejce, která jdou snadno obarvit do pestrých jarních odstínů, na velikonoční nadílku pro koledníky bude do budoucna snazší. Čeští chov ...

ČNB vydává pamětní stříbrnou stokorunu s motivem Nejvyššího státního zastupitelství

Dne 27. března vychází první pamětní mince z nového cyklu České národní banky (ČNB) Instituce České republiky. Jde o stříbrnou stokorunu s motivem Nej ...

Doporučujeme



Čtvrtek 28.3.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »