InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » TechMag

ČD vypraví Stříbrný šíp na Den s T. G. Masarykem v Lánech

09.03.2019
Tuto sobotu 9. března vypraví České dráhy speciální motorový vůz Stříbrný šíp na Den s T. G. Masarykem v Lánech. Vlak pojede z hlavního nádraží v Praze do Stochova a připomene výročí narození prezidenta Osvoboditele. Hlavní program bude připraven v lánském Muzeu TGM, cestující se ale můžou těšit také na prohlídku salonku na pražském hlavním nádraží a prezidentské čekárny ve Stochově. Ze Stochova do Lán bude zajištěna kyvadlová autobusová doprava.
Stříbrný šíp, M260.0 | Foto: Michal Málek, ČD
Na akci bude vypraven motorový vůz Stříbrný šíp, jehož jízda navazuje na zvláštní parní vlaky, které byly na Den s TGM vypravovány na začátku tohoto století. Unikátní motorák Stříbrný šíp, ve kterém bude pro cestující zajištěno drobné občerstvení, odjede v sobotu 9. března z pražského hlavního nádraží v 9:09.

Ještě před odjezdem můžou zájemci na pražském hlavním nádraží absolvovat komentovanou prohlídku Vládního salonku, která začne v 8:30. A nebude to jediný běžně nepřístupný prostor, který bude možné v tento víkendový den navštívit. Na stochovském nádraží bude veřejnosti zpřístupněna od 10:00 do 16:00 Masarykova čekárna. Zájemci si tu zároveň budou moci prohlédnout Stříbrný šíp (v době mezi příjezdem od Prahy a návratem zpět do metropole).

Ve stejnou dobu, tj. od 10:00 do 16:00 hod., bude mezi Lány, kde bude připraven pestrý program, a Stochovem jezdit autobusová linka, která zajistí odvoz a návoz návštěvníků akce k vlakům směr Kladno a od vlaku z Kladna.

Jízda Stříbrného šípu také připomene den 14. března 1939, kdy se uskutečnila první prezentační jízda tohoto vozidla. Vůz tehdy ujel sto kilometrů dlouhý úsek z Prahy do Pardubic za 68 minut. O den později, po této jízdě pro novináře, vznikl Protektorát Čechy a Morava a další realizace vozidel této řady byla zrušena.

Rychlíkový motorový vůz Stříbrný šíp
Stříbrný Šíp byl vyroben ke konci roku 1938 firmou ČKD Praha jako rychlíkový motorový vůz pro tehdejší Československé státní dráhy. Z důvodu začátku druhé světové války byla výroba následně pozastavena a jediný vyrobený exemplář sloužil v pravidelném provozu pouze do roku 1953, kdy byl definitivně odstavený. Nová éra tohoto unikátního motorového vozu se začala psát až po jeho nákladné rekonstrukci v roce 2016 v režii společnosti VÚŽ.
Zdroj: ČD

Další články z rubriky TechMag

Legendární parní lokomotiva Albatros se vrátí do provozu

Legendární modrá rychlíková lokomotiva Československých státních drah z roku 1947, známá jako Albatros, se vrátí do provozu. České dráhy využily nabídku společnosti Steam Story Agency, která se zavázala k opravě lokomotivy a jejímu návratu do ...

Škodlivý kód Rescoms nahrává záznamy přes mikrofon a webkameru

V únoru se v Česku vedle spywaru Agent Tesla a spywaru Formbook nově objevil škodlivý kód Rescoms. Tento malware se podobně jako spyware zaměřuje na o ...

Výzkumníci z Brna vyvíjejí způsob, jak měřit škodlivost nočního světla

Rostlinám, hmyzu i živočichům velké množství intenzivního osvětlení škodí. Jak ale rozpoznat míru škodlivosti umělého světla na živé organismy a život ...

Starfish Prime: Američané v roce 1962 odpálili atomovku ve výši 400 kilometrů nad povrchem

Dne 9. července 1962 se odehrála jedna z nejvýznamnějších událostí v historii jaderných zkoušek. Americká raketa Thor, nesoucí hlavici o síle zhruba 1 ...

Hrozby pro macOS: V lednu se nově objevila falešná aplikace slibující prolomení zabezpečení iPhonu

V lednu letošního roku zaznamenali bezpečnostní specialisté pokles detekcí hrozeb pro platformu macOS v Česku a na Slovensku. I přesto se nově objevil ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »