InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Chybějí tisíce profesionálních řidičů. Problém je i jejich vysoký věkový průměr

25.02.2019
Omezování spojů, problémy s dopravní obslužností celých regionů, přetížení stávajících zaměstnanců - to jsou jen některé dopady nedostatku řidičů v osobní přepravě. Bez profesionálů zajišťujících dopravu osob a zboží si náš současný život nedovedeme představit. Co stojí za dlouhodobým nedostatkem řidičů? A je možné tento problém vyřešit?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Nedostatek lidí v dopravních službách je dlouhodobý problém - absence zájemců o práci řidiče se začala projevovat už v druhé polovině roku 2015. Podle dat na Profesia.cz počet nabídek v oblasti dopravy s určitými sezónními výkyvy kontinuálně roste, klesá ale počet zájemců o práci v tomto oboru.

Vyhrocená je zejména situace v přepravě osob, kde podle údajů oborových organizací chybějí tisíce řidičů. Důkazem toho je i situace na začátku roku, kdy hrozilo, že například v některých částech Ústeckého kraje nevyjedou meziměstské autobusy. Pro většinu oblastí mimo velká centra taková situace znamená prakticky kolaps, protože lidé se z venkovských oblastí ani okrajových částí velkých sídel nedostanou do práce a do školy.

Psychická náročnost, dlouhé směny, velká odpovědnost...za málo peněz
Co je příčinou toho, že o práci řidičů je dlouhodobě tak malý zájem? "Jde o profesi, která je psychicky, ale i fyzicky náročná - řidiči totiž často pracují v poměrně dlouhých časových "turnusech". Navíc s sebou nese poměrně vysokou míru stresu, zodpovědnosti a rizika. Přitom pokud porovnáme aktuální průměrnou mzdu v oboru, je skoro o 18 % nižší než například v retailu: zatímco celková průměrná mzda (včetně odměn a bonusů) v dopravě je podle údajů portálu Platy.cz necelých 27 000 Kč, v retailu je to těsně nad 31 700 Kč," komentuje situaci Michal Novák z Profesia.cz.

Nechybějí jen řidiči, ale také dispečeři
Které profese jsou nejžádanější? Pokud pomineme logistiku, kde je poptávka po lidech na pozice řidičů vysokozdvižných vozíků opravdu vysoká, jsou nejžádanějšími na Profesia.cz řidiči obecně a řidiči kamionů, firmy ale také často shánějí dispečery a koordinátory. A počet reakcí na nabídky neustále klesá. Zatímco na pozici řidiče přijde v průměru 7,8 reakcí, u řidiče autobusu 7,6, u řidiče kamionu je to jen 4,6. Poměrně nízký zájem je i o práci dispečera, na 1 nabídku reaguje průměrně 5,2 zájemce.

"Z pohledu regionů je drtivě největší sháňka po zaměstnancích v dopravě v centru Čech - v Praze a Středočeském kraji. Odsud bylo 40 % všech nabídek na Profesia.cz. Velká poptávka po řidičích je také v Brně a okolí a v Plzeňském kraji, nejnižší pak v krajích Zlínském a Karlovarském," upřesňuje Michal Novák.

Růst věkového průměru v oboru
Problémem, o kterém se tolik nehovoří, je i růst věkového průměru zaměstnanců v tomto segmentu. V současné době je podle oborových organizací průměrný věk řidiče z povolání 57 let a trend je stoupající. To v souběhu s poměrně vysokou psychickou a fyzickou náročností tohoto povolání znamená, že nás v blízké budoucnosti čeká další odliv zaměstnanců. Podle některých prognóz do pěti let odejde až třetina řidičů autobusů do důchodu, a mladí se na tuto pozici příliš nehrnou.

Jak problém řešit? "Většina dopravních firem nemá zavedené postupy age managementu takže se například nezabývají plánováním kariéry starších řidičů nebo zavedením flexibilnějších úvazků, což je jedna z možných cest. Někde začaly směřovat náborové kampaně na ženy, které byly v tomto oboru donedávna zastoupené minimálně. Cestou může být i zaměstnávání lidí ze třetích zemí, zde je ale problémem délka povolovacího procesu a v osobní přepravě i jazyková bariéra," uzavírá Michal Novák.

Autor: Markéta Ciňková

Další články z rubriky Ekonomika

Za dobu našeho členství v EU vzrostlo bohatství průměrného Čecha o více než 40 %, říká analýza

Od vstupu do Evropské unie (EU) nám vzrostl reálný HDP v přepočtu na obyvatele o více než 40 %, a to z 480 tisíc korun v roce 2004 na 675 tisíc korun v roce 2023. Průměrná spotřeba domácností vzrostla o 22 %, tedy z 248,5 tisíce korun v roce 2004 na ...

Česká vláda schválila regulaci trhu s kryptoaktivy včetně dohledu ČNB

Vláda včera schválila návrh zákona o digitálních financích, který předložilo Ministerstvo financí. Cílem zákona je implementace předpisů Evropské unie ...

Díky jednotným podmínkám budou stavební výrobky na českém trhu bezpečnější a kvalitnější

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda návrh novely o stavebních výrobcích. Jejím cílem je zajistit, aby všechny stavební výrobky pr ...

CzechTourism: Památky v Česku patří mezi hlavní tahouny v rámci cestovního ruchu

V uplynulém roce navštívilo některou z kulturních památek v Česku 43 % cizinců a 36 % domácích cestovatelů. Nejčastěji navštěvovanými jsou hrady a zám ...

Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

Už jen přibližně dva týdny - do 2. května - mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového přiznání k daním z příjmů za loňský rok. Řada z nich ...

Doporučujeme



Pátek 19.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »