InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Byznys

Problém s reklamací? Až polovinu zákazníků odradí od dalšího nákupu

19.09.2018
PRAHA - Téměř dvě třetiny Čechů mají zkušenost s reklamací zboží, které si objednali na internetu. Pokud přitom narazí na nějaký problém, u poloviny hrozí, že si příště vyberou jiný e-shop. Vyplývá to z výzkumu konzultační společnosti Acomware, který se zaměřil na nákupní rozhodování tuzemských spotřebitelů. Jeho výsledky mimo jiné potvrzují, že lidé stále více preferují, pokud mají prodejci prodejnu i e-shop. Zdvojnásobil se také podíl nákupů z mobilního telefonu.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Osobní zkušenost s reklamací či vrácením zboží nakoupeného na internetu má aktuálně 65 % Čechů. U zhruba 4 reklamací z 10 mají zákazníci výhrady k postupu prodejce. "Reklamace je obecně pro prodejce riziková, protože může vést ke ztrátě zákazníka. I když vše proběhne správně, zhruba 30 % zákazníků už příště raději nakoupí jinde," vysvětluje Jan Penkala z konzultační společnosti ACOMWARE. Ještě horší je situace v případě, kdy zákazník není spokojen s přístupem prodejce nebo mu nejsou proplaceny všechny náklady, například poštovné. "V takovém případě si příště vybere jiný obchod až polovina zákazníků," dodává Jan Penkala z konzultační společnosti Acomware.

Zkušenosti s reklamací jsou jedním z výsledků spotřebitelského výzkumu, který pro konzultační společnost Acomware zpracovala výzkumná agentura Ipsos. Výzkum proběhl v srpnu 2018 na vzorku 808 online respondentů ve věku 15 a více let. Jeho výsledky ukazují, že Češi mají k nákupům na internetu pozitivní vztah, neznamená to však, že by na klasické kamenné obchody zanevřeli. "Lidé jednoduše chtějí nakupovat tam, kde je to pro ně aktuálně výhodné, ať už z důvodů úspory času, nebo peněz," vysvětluje Penkala.

Preference nákupu v e-shopu je vyšší u spotřební elektroniky nebo knih. Kamenné obchody zase vítězí, pokud potřebujeme potraviny či drogerii. "Postupně ale roste počet lidí, kteří pro nákupy využívají v podobném poměru oba kanály, aktuálně je to již minimálně každý třetí," vysvětluje docent Václav Stříteský z Katedry marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE v Praze. Mění se také způsob, jakým nakupujeme. Už 21 % nákupů uskutečníme z mobilu, před dvěma lety to přitom bylo pouhých 11 %. U mladší generace do 34 let tvoří nákupy přes mobil dokonce třetinu všech prodejů.

Lidé si též uvědomují, že jim kamenné obchody umožňují si zboží osahat a vyzkoušet, internet je pro ně zase důležitým zdrojem informací. "Každý druhý člověk hledá informace nejdříve na internetu, než se vydá nakoupit do prodejny. Před nákupem v e-shopu se alespoň někdy vydá do kamenné prodejny 71 % budoucích zákazníků," uvádí Penkala. Lidé přitom nepochybují o přínosech takového chování. Kupříkladu návštěvu prodejny hodnotí 70 % lidí pozitivně s tím, že jim s výběrem produktu skutečně pomohla. "S tím přímo souvisí, že téměř třem čtvrtinám Čechů nevyhovuje, pokud e-shop nemá vlastní výdejní místo. U kamenných prodejců vadí absence internetového obchodu 60 % zákazníků," dodává Penkala.

Délka rozhodování o nákupu a výběr zboží přitom zpravidla trvá pouhý 1 den, 23 % zákazníků se o svém nákupu rozhodne dokonce v průběhu jediné hodiny. Déle než týden pak řešíme jen asi pětinu nákupů, například v případě nábytku. "K upřednostnění e-shopu před kamennou prodejnou nás přitom nejvíce motivuje nižší cena zboží a doprava zdarma. Od našeho posledního výzkumu z roku 2016 ale jejich význam klesá, naopak pro 20 % lidí už je zásadní spojení internetového a kamenného prodeje. To opět potvrzuje rostoucí význam vícekanálového nakupování," vysvětluje Stříteský.

Snaží-li se nás prodejci oslovit nejrůznějšími věrnostními programy, s naprostou převahou preferujeme finanční odměny, zejména slevy na současný či příští nákup. "Na služby jako třeba přednostní přístup k výprodeji nebo elektronické uschování účtenek slyší zákazníci už o poznání méně. Žádná z nich v principu neosloví více než čtvrtinu zákazníků," uzavírá Penkala.

Další články z rubriky Byznys

Posuňte své podnikání o krok dál v nové kanceláři!

Nejste spokojeni se svými kancelářskými prostory? Tak si pronajměte jiné! Rozhodně je z čeho vybírat! Pracovní prostředí musí být pro zaměstnance inspirativní. A do práce samozřejmě budou muset chodit rádi. Pokud tomu tak nebude a oni budou od ...

Máte vlastní second hand? Víme, jak seženete oblečení levněji

Oblečení z druhé ruky je v západních zemích už po desítky let velmi populární způsob nakupování. U nás se dostává do popředí až v posledních letech. Č ...

Magnetické tabule s popisovatelným povrchem využijete v práci i v soukromí

Popisovací tabule s magnetickým povrchem jsou nepostradatelnou součástí moderních pracovních prostor, zejména kanceláří a zasedacích místností. Prosto ...

Kanceláře k pronájmu získávají na popularitě. Pronajměte si jednu v Brně

I přes rostoucí popularitu flexibilních pracovních modelů zůstává poptávka po kancelářských prostorách poměrně vysoká, protože mít vyhrazené pracovní ...

Jak psát motivační dopis, abyste zaujali personalisty

Hledání nového zaměstnání bývá většinou běh na dlouhou trať. Nelze ho najít okamžitě, i když jsou výjimky, že se to někomu podaří. Zpravidla je však n ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »