InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » LifeStyle

Cyklisté do půl promile způsobí nula nula nic, říká zpravodaj zákona senátor Jaroslav Malý

23.08.2018
Chystanou novelou zákona o prolomení nulové tolerance alkoholu u cyklistů se momentálně zabývá senátní Výbor pro zdravotnictví a sociální politiku. Novela by umožnila cyklistům na cyklostezkách, silnicích III. třídy a účelových místních komunikacích dát si dvě piva, nebo sklenku vína.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"U nehod zapříčiněných vlivem alkoholu způsobí cyklisté do půl promile nula nula nic. Žádný alkohol nepatří na silnice, ani na ty III. třídy, ale na cyklostezkách by tato nízká hranice mohla být tolerována," říká zpravodaj zákona a člen senátního zdravotnického výboru prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc. a poukazuje na fakt, že v roce 2017 způsobili cyklisté s obsahem do 0,5 ? alkoholu v krvi v celé republice 71 nehod za rok, což je pouze 0,07 % ze všech dopravních nehod v tomto roce. V dalších evropských státech je navíc legislativa ohledně alkoholu za volantem velmi často benevolentnější.

V roce 2018 zemřelo do konce července v důsledku alkoholu méně lidí než loni a výrazně méně jich bylo těžce zraněno
U veškerých nehod způsobených vlivem alkoholu klesají dlouhodobě počty těžce raněných a usmrcených. Podle statistik BESIP zemřelo v roce 2018 na silnicích v důsledku alkoholu od začátku roku do konce července 19 lidí, což je o 33 osob méně než ve srovnatelném období v roce 2017, o 43 osob méně než v roce 2016, a dokonce o 55 osob méně než v roce 2015. Jde o součet všech dopravních nehod, tedy i z řad viníků pod vlivem alkoholu ze skupiny řidičů motorových vozidel, nejen cyklistů, a s hladinou alkoholu v krvi často více než 0,5 promile. Bilance těžce raněných má rovněž sestupnou tendenci. V letošním roce byl součet všech těžce raněných v důsledku požití alkoholu 103 osob, což je o 111 osob méně než loni, o 161 osob méně než v roce 2016 a o 157 osob méně než v roce 2015. Počty těžce raněných v důsledku požití alkoholu klesají od roku 2011. Tehdy bylo těžce zraněno za srovnatelné období 398 osob, což je o 379 osob méně než v roce 2018. "Na silnicích si čeští řidiči poměrně zvykli, že alkohol se nevyplácí. Cyklistu po jedné skleničce vína ale kriminalizovat nepotřebujeme," říká profesor Malý, který by přál cyklistickému ruchu i na vinařských stezkách. Ani s rozmachem elektrokol, jejichž řidiči jsou nadále počítáni mezi cyklisty, by podle odborníků neměl nastat problém. "Na cyklostezkách už mnohdy potkáváme skoro poloviční zastoupení cyklistů na elektrokolech. Z hlediska zákona se na elektrokolo nahlíží jako na běžné kolo a jeho rychlost nesmí podle našich předpisů přesáhnout 25 km/h, takže jejich provoz se od ostatních kol nijak zvlášť nevymyká." říká Lukáš Bárta z Apache Bicycles.

U nás jste po jednom pivu pachatelem, za hranicemi zůstáváte ctihodným občanem
Jen v málokterých evropských státech platí vyšší povolená hranice alkoholu v krvi než těsně pod 0,5 promile, za to nejen na cyklostezkách, ale i běžně na silnicích. Vyšší limit má v Evropě jen Velká Británie a Irsko, a to 0,8 promile. U nás právě diskutovanou hranici 0,5 promile jen pro cyklisty mají pro veškeré řidiče například v Rakousku, Německu, Švýcarsku, Francii, Belgii, Španělsku nebo také v Chorvatsku, Slovinsku a v Černé Hoře. Výjimku tu ale často tvoří profesionální řidiči, jejichž limit bývá stanoven ještě nižší nebo dokonce nulový. Obecně nižší limity mají například v Polsku, Norsku nebo Švédsku, a to 0,2 promile nebo třeba 0,3 promile v Bosně a Hercegovině a 0,4 v Litvě. Ani kapku alkoholu si stejně jako u nás nemohou dát řidiči na Slovensku, Ukrajině, Maďarsku, Rumunsku a Rusku. Zajímavostí také je, že ohledně legálního popíjení mladých není legislativa ve všech zemích jednotná. Ve Spojených státech si mladí lidé smí alkohol koupit až ve 21 letech, za to jiné státy rozlišují alkohol s obsahem 22 % a lihoviny. A tak v Rakousku nebo v Německu mohou pivo a víno nakupovat a popíjet již šestnáctiletí, lihoviny až osmnáctiletí. A za volant mohou lidé mnohde usednout už v sedmnácti, ale první tisíc až tři tisíce kilometrů musí ujet pod dohledem staršího a zkušenějšího řidiče. "Věřím, že Češi by se dokázali chovat stejně zodpovědně jako naši sousedé. Navíc zvažme ten paradox, že na jednoho Josefa Čecha po jednom pivu jedoucím na kole na cyklostezce nahlíží zákon na jedné straně hranice jako na pachatele a ten samý Josef Čech po jednom pivu smí vně naší hranice dokonce usednout za volant a jet třeba po dálnici," uzavírá profesor Malý.

Další články z rubriky LifeStyle

Březnový horoskop: Berani budou plni energie, Střelci zažijí dobrodružství

Březen, měsíc jara a obnovy, nám přináší nové příležitosti a výzvy. Podívejme se, co nám hvězdy předpovídají pro tento ...

Pánská elegance - obuv Medicine na čelním místě módní špičky

Pánská elegance je něco víc než jen výběr správného obleku nebo košile. Je to komplexní koncepce, která zahrnuje také obuv. Nakonec to jsou boty, kter ...

Jak stylově nosit pánská trička?

Každý správný muž potřebuje kvalitní nůž - to je známé rčení, které oceňuje praktičnost a zručnost. Ale co kdybychom toto rčení převedli do módního ja ...

Horoskop na únor: Lvi budou plní sebevědomí, Raci budou potřebovat trochu péče a něhy

Únor je měsíc lásky, ale také změn a překvapení. Podívejme se, jak to ovlivní každé znamení. Co vás čeká v lásce, práci, zdraví a financích? Přečtěte ...

Pánská zimní bunda parka vás nenechá prochladnout. Zjistěte, jak ji zakomponovat do trendy outfitu

Jestliže chcete v letošní sezóně vyniknou, zařaďte do svých šatníků alespoň jednu módní pánskou parku. Jedná se o prodlouženou bundu s kapucí, která m ...

Doporučujeme



Čtvrtek 28.3.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »