Malým značkám se online daří
17.05.2018
BRNO - Poprvé v historii přesáhl počet e-shopů v České republice hranici 40 000. V přepočtu na obyvatele máme nejvíce online obchodů ze všech států Evropské unie. V loňském roce jich navíc opět celá řada přibyla, a to i přes to, že v předchozích letech jejich počet spíše stagnoval. Jedněmi z tahounů tohoto růstu jsou u nás - podobně jako ve světě - především malí provozovatelé. A rostou o řád vyšším tempem než velcí zavedení hráči.
Ilustrační snímek | Foto:
fyi.czPotvrzuje to i Webnode, podle kterého už několik let v řadě roste počet "nadšeneckých" e-shopů. Na jeho platformě jich celosvětově funguje více než milion a každý měsíc na celém světě přibydou desítky tisíc dalších. Výrazným způsobem se však mění jejich kvalita - a platí to i pro Českou republiku.
"Mnohem častěji než v minulosti se setkáváme s lidmi, kteří po dvaceti letech v práci řekli pomyslné a dost a začali dělat to, co je naplňuje. Vaří marmelády, vyrábí deskové hry, šijí hračky a prodávají je svépomocí pod vlastní značkou na vlastnoručně sestaveném e-shopu," uvádí Slawomír Budziak, který ve Webnode vede oddělení pečující o zákazníky.
A klientelu si malé značky dokáží najít poměrně rychle. Zákazníci se totiž shodují na tom, že například cena u nich při nákupu dávno nehraje takovou roli, jako celkový pocit z nákupu a znalost příběhu, který za produkty stojí. České "nadšenecké" e-shopy by tak v součtu mohly letos dosáhnout obratů v řádech nižších stovek milionů a vzniknout by jich mohla až tisícovka.
Čím tedy podle Webnode dokáží majitelé malých e-shopů získat své zákazníky nejvíce?
1.Autenticita
Autenticita je věc, se kterou si stále více lámou hlavu marketéři velkých značek. Ty malé nad ní nemusí laborovat, mají ji zkrátka v sobě. A jejich zákazníci to cítí.
"Stejně jako se stále častěji vracíme do malých obchůdků namísto nákupních center, tak i na internetu začínáme dávat přednost nákupům v menších, specializovaných obchodech," myslí si Budziak. "Sice nejsou tak naleštěné, ale cítíme se v nich dobře a chceme se k nim vracet."
2.Lidskost
Češi se postupně naučili vnímat element "volby penězi". Mnohem více přemýšlí nad tím, komu platí a jestli jejich platba pomáhá dobré věci. V případě malých e-shopů je tak každé zakoupené zboží vlastně příspěvkem na jejich další provoz a poděkováním za odvahu jejich majitelům.
"Je v tom určitý prvek solidarity. Lidé se velmi rádi semknou a podpoří něčí šikovné ruce a bystrou hlavu prostě jen tím, že se rozhodnou nakoupit jeho zboží," vysvětluje Budziak. "Neobvyklé nejsou ani případy, kdy facebooková komunita dokázala během pár měsíců pomoci s rozjezdem úspěšného podnikání od úplné nuly."
3.Expertiza
U malých e-shopů se v případě jakéhokoli dotazu obracíte přímo na jejich majitele. Tedy na ty, kteří jsou s největší pravděpodobností přímo výrobci produktů anebo mají skvělý přehled o tom, co prodávají.
"Namísto složité komunikace se zákaznickými odděleními si popovídáte hned s tím nejpovolanějším. Nebývá problém se domluvit na tom, že některý produkt upraví, dovyrobí či doobjedná," popisuje Budziak. "To vám velký e-shop nenabídne."
4.Nadšení
Žít se zapáleným e-shopistou jeho příběh, být s ním v kontaktu přes sociální sítě, radit a pomáhat mu s laděním jeho produktu. Vědět, že na jeho úspěchu je i náš malý otisk. Zejména mladší generace v tom vidí stále větší hodnotu.
"Sdílená radost je krásná věc. Je perfektní sledovat příběhy lidí, kteří se rozhodli jít za svým snem a vidět, jak se jim daří ho naplňovat. I toto je jedna z věcí, kterou dokážeme více docenit," zmiňuje Budziak. "Právě proto bývají zákazníci malých e-shopů ti nejloajálnější. Jeho úspěch zkrátka považují i za svůj."
5.Originalita
Nejkrásnější na tom všem je, že naprostou většinu produktů, které na malých a středních e-shopech kupujete, byste jinde hledali zcela marně. Nezaměnitelný rukopis je to, kvůli čemu se rádi vracíme.
"Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ. A dostupnost jednoduchých e-shopů typu Webnode, které si může postavit doma každý z nás, umožňuje vidět to v plné šíři," věří Budziak. "Neotřelé nápady jsou tou největší přidanou hodnotou, kterou můžeme v nadšeneckých e-shopech dostat. A jsme ochotni si za ně připlatit."